Monday, November 10, 2008

SOLIDARITI UNTUK KG BARU PLENTONG TENGAH (KBPT)

Taken from http://gugusankata.blogspot.com/

23 tahun sudah masyarakat Kampung Baru Plentong Tengah hidup tanpa kepastian yang jelas di tanah tumpah darah mereka. Janji demi janji yang di taburkan oleh sesetengah pihak, sampai kehari ini masih dalam sejuta tanda tanya buat mereka.

Kronologi peristiwa KBPT :
1985 :Penduduk meneroka tanah. Pejabat Tanah Daerah memaklumkan bahawa tanah tersebut tiada pemilik.
1986 :KBPT terbentuk. Penduduk memohon hak milik tanah. Pejabat Tanah Daerah menyatakan tanah tersebut dimiliki Syarikat Mosbert.
1987 :Tanah ditukar tangan kepada Jet Ace Co. dan seterusnya kepada Oakfield.
1989 :Penduduk kalah kepada Oakfield di Mahkamah Tinggi JB dengan perintah milikan kosong.
1990 :Dalam usaha mendapatkan ehsan DYMM Sultan Johor, penduduk ditipu sebanyak RM18,000.00 oleh ‘orang tengah’.
1991 :Atas cadangan wakil rakyat, penduduk membentuk tabung bertujuan membeli tanah daripada Oakfield.Selanjutnya

Info Lutut :
Salah satu agenda jahat dan terlaknat kerajaan BN dalam membolot segala harta dan tanah penduduk esspecially orang melayu di Johor Bharu.Apakah atau inikah kerajaan yang kamu pilih wahai penduduk2 di Johor Bahru.Terang lagi bersuluh dan Kerajaan BN nih secara terang-terangan menghalau kamu semua demi kepentingan perut nasi diorang.Kini projek WPI sudah pun bermula...

Apa yang aku dapat tahu, penglibatan gengster melayu 'PEKIDA haram jadah' pun turut serta dalam proses pencerobohan Kg Plentong Tengah.Disusuli oleh FRU, Polis, SB, Ketua KG, Pak Menteri dan aku paling tak heran manakah perginya wakil2 Pakatan Rakyat dalam situasi camnih dan apa ntah lagi pak Sultan berjiwa rakyat.

Namun begitu, aku cukup kesian ngan penduduk kg nih, duit dah banyak keluar, rata2 pun penduduk kg nih orang UMNO, Pekida,(UMNO hatkor lak tuh-ed).Putih matalah melihat perlakuan kerajaan pilihan mereka sendiri yang menindas dan membunuh ruang2 bernafas untuk penduduk.Satu bentuk pengkianatan dilakukan oleh Ali Hasan dgn Khalid Nordin dalam kes Kg Plentong Tengah kali ini! Lawan tetap Lawan!!!

Kredit salute to
Kawan-kawan di JB, Suaram, PRM, PSM, A//Liberty Collective, Food Not Bomb JB etc.

No comments: