Sunday, November 23, 2008

RAREMELOD.I.Y #2 / 2002

Alamakkk kategori zine yang paling klasik.(datang dari Seberang Perai-ed) Satu-satunyer zine 'grunge' yang aku pernah dapat dalam tahun nih.Hanya ada satu interview bersama kugiran Vigil dari negeri Perlis.Ada banyak info pasal reaggae, ska, metal, new wave industrial musik dan mostly semuanya artikel berkenaan ngan grunge!!! Cerita pasal 'rockstar wannabe', muzik underground, alam sekitar, keganasan zionis, dicography band dll.Ulasan stuff cam kaset, cd ngan zine takde.Juga diselitkan poem dan advertising...

Aku berminat tentang artikel Grunge : Adakah Ianya Hanya Terletak Pada Musik Ataupun Attitude.Persoalan demi persoalan dibangkitkan oleh penulis nih (x tahu sapa?-ed) dari sudut filosofi bahawa agak payah untuk mencari band2 yang benar2 bermain musik total 100% GRUNGE!!!.Begitu juga band2 yang sedia maklum spt Nirvana, Silverchair, Soundgarden, Mudhoney, Stone Temple Pilot, Butterfinggers, Bloodymary dll masing2 tak pernah mengaku yang diorang nih bermain music grunge pada asalnya.Ini hanyalah satu pen'andai'an2 yang diciptakan untuk menamakan sebuah musik baru di peetengahan era 80-an.Dan seriuoslly nih lah wabak kegilaan remaja di USA yang demamkan musik 'grunge' nih (termasuklah aku sekali hehe-ed) So apakah maksud grunge sebenarnya termasuklah attitude dan musik korang leh tengok kat video nih... : http://www.youtube.com/watch?v=VK-IB3e_glc (documentary pasal musik grunge kat youtube-ed) untuk artikel nih hanya 50/50 aje aku setuju.Hmm masing2 ada pendapat masing2...Dan bagi aku grunge is about attitude...music is a 2nd thing.

Tak tahulah samada editor zine dan rakan2 beliau nih still ade lagi ke tak?

Contact : 44, Pintas Semilang 6, Taman Semilang, 13700, Bandar Seberang Jaya, Seberang Perai, Pulau Pinang.

2 comments:

Anonymous said...

haha!!!!review zine lama aku n kwn2!!!!!

Anonymous said...

raremelod.i.y are cming back....tapi aku still tgh cri2 blik mmber2.........loss cntact